Jeg har en far med demens som bor på sykehjem og som jeg nettopp har fått høre han har blitt veldig sexfiksert i perioder. Dette vet jeg er helt vanlig og ikke er noe å "skamme" deg over.
Problemet eller overraskelsen er heller at helsepersonellet/pleierne tydeligvis ikke helt vet hvordan de skal takle dette…
Da fars samboer var på besøk tidligere denne uken kom en av sykepleierne bort til henne og sa at nå hadde det vært stormøte om min far for nå løp han etter de gamle damene igjen…Og stakkars de gamle svake damene som ble utsatt for ham, de svakeste i samfunnet! kunne sykepleieren fortelle (jeg synes forøvrig at far også er i den kategorien, han er da også demens!) Fars samboer ble både sjokkert og fortvilet da dette ble sagt i en nesten litt anklagende tone ved en kaffemaskin. Vi, både samboer og oss barna har aldri noen gang opplevd han i en slik situasjon eller fått vite at dette var et problem. Hverken avdelingsleder eller kontakperson på sykehjemmet har nevnt dette for oss tidligere. Vi har vært helt uvitende og syntes vel egentlig det kunne fortsatt.
Fars samboer spør i fortvilelsen om hva hun kan gjøre, eller om sykehjemmet kan gjøre noe, hvorpå sykepleier forklarer henne om medisiner som blir brukt på FANGER I FENGSLET! -det var disse ordene som ble brukt!
Jeg er dypt sjokkert, her kommer en voksen mannlig sykepleier og klarer simpelthen å gjøre en dame på snart 80 år så forlegen, flau, skamfull og fortvilet at hun nå fra å daglig besøke far ikke ønsker å dra dit igjen. Sykepleieren ga henne en følelse at far var et sexmonster (noe som ikke er særlig hyggelig med tanke på hva avisene fylles med for tiden)! Og selvom det har blitt større åpenhet rundt sex i senere tid, så gjelder ikke dette alle godt voksne mennesker…
Er det vanlig å informere pårørende om absolutt alt? Det jeg setter spørsmål rundt er hva godt kom ut av at sykepleier ved en tilfeldighet måtte fortelle dette til fars samboer? Det hadde vært helt forståelig dersom hun eller andre pårørende hadde "oppdaget far i en intim situasjon" og at pleierne av den grunn ville informert om at dette var noe som ofte skjedde med demente. I stedenfor har de gitt oss inntrykket av at dette er unormalt og forferdelig. Trodde noe av poenget var å skåne både pasient og pårørende en smule… Og at det er personalets oppgave å forsøke å avlede dersom "det går over stokk og stein"! Vi som pårørende kan ikke gjøre noe, hadde vi hatt mulighet til å passe på ham hele tiden så hadde han jo ikke vært på sykehjem i utgangspunktet! Og dersom det er et så stort problem som de ikke klarer å takle på sykehjemmet så ville det vel vært mer naturlig å bli innkalt til et formelt møte?
Forøvrig sa en hjelpepleier en lørdag formiddag da far skulle på overnatting hjemme dette: "Håper det går bra fordi han har onanert i dag!" ????? Hvorfor i all verden skulle det ikke gå bra? Og hvorfor forteller pleieren at mannen har onanert? Det er da vel en privatsak og så lenge dette har skjedd i "det private rom"? Det er da for svingende der han bor og det er da en menneskerett å få lov til å gjøre dette uavhengig av alder eller sykdom!
Jeg setter STORE spørsmålstegn rundt etikken eller rettere sagt mangel på den…
Er det noen der ute som arbeider med demente eller har vært borti noe tilsvarende, noen med erfaring eller mening om hvor mye som skal eller bør fortelles de pårørende? Hva er "normalt" å si, eller hvordan blir slike tabuemner formidlet til pårørende?
Og bør det bestandig formidles?
Det er tydelig at det er behov for videreutdanning eller i det minste en opplæring om hvordan både pasienter og pårørende bør bli møtt. Og etter min mening så mangler disse hva jeg vil kalle sunt bondevett også! Det er skremmende!
-logite

22 kommentarer In " Helsepersonell = Udugelighet? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
mai 12th 2008 at 1:54 pm
Denne såkalte sexfikseringen er ganske vanlig. Så lenge dette foregår på “privaten” er det ikke noen sak,verken innad på sykehjemmet eller for pårørende. Om det skulle forekomme over tid på fellesrom eller gå utover en (eller flere) andre beboere på hjemmet må det nødvendvendigvis gjøres noe for å skjerme begge parter. Flytting av rom,endringer av “tidsrutiner”. I noen tilfeller blir det så overdreven aktivitet at det skaper fysiske/pleietekniske problemer. Det er ganske åpenbart at det ikke er mulig å “ha øynene på” alle pasienter/bruker til en hver tid, og argumentet om at andre må vernes mot traumatiske opplevelser har sin egen validitet.Hva som da må gjøres er det enten fastlege eller tilsynslege og nærmeste pårørende som må vurdere. Det er mange “rare” holdninger til alder og sex,også på sykehjem. Ta kontakt med ansvarlig sykepleier å få til en tilrettelagt pleieplan for dette aspektet er tatt med:) Et godt innlegg som omhandler et viktig,følsomt og komplekst tema!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 12th 2008 at 4:20 pm
Takker så mye for tilbakemelding!
Ja, dette er et ømtålig tema, og fordi dette likevel ikke er uvanlig så er overraskelsen desto større med tanke på hvordan personalet håndterer dette. De er fryktelig uproffe…
-logite
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 12th 2008 at 4:37 pm
Det er mange udyktige personell rundt om på nesten alle institusjonsplasser.jeg har opplevd mye av det samme som deg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 12th 2008 at 5:24 pm
Ja, og det er skammelig at vi skal ha det sånn i dette landet! Så utrolig mange uvitende og ubrukelige som jobber med mennesker…
- og det er jo selvfølgelig slik at når vi er svakest så står man ovenfor disse tragiske tilfellene av udugelige helsepersonell!
-logite
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 12th 2008 at 5:59 pm
Man skal da ivareta alle parters integritet. Det er mye ufaglærte på sykehjem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 12th 2008 at 6:04 pm
Du har så rett! Men når selv faglærte er uvitende så blir det hele ennå mere hoderystende! Hadde det enda vært en 8. klassing på utplassering som hadde sett noe som var “skremmende”… Men her snakker vi om sykepleiere, avdelingsleder og hjelpepleiere!!!
-logite
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 12th 2008 at 10:04 pm
At det i det hele tatt faller noen inn å begynne å snakke om andres onani er meg helt ufattelig.
Jeg vil da for pokker ikke vite noe om når hverken min mor, sønn eller hustru bedriver slike ting!
Det er ikke bare det at de er ufaglærte, de er faktisk tilnærmet evneveike.
Dessverre er det blitt slik i dag at helsevesenet har overtatt for gatefeiing og renhold når det gjelder å tilby arbeid til de som ikke er ønsket noen andre steder.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 12th 2008 at 10:24 pm
En ting dersom det var midt i spisesalen… Jeg håper inderlig at de blir en smule mer opplyste innen jeg selv havner på sykehjem!
-logite
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2008 at 9:00 am
- eller håper jeg dør før jeg havner der!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2008 at 9:26 am
Jeg synes at pårørende burde få vite alt (slike ting har gjerne en tendens å komme ut uansett),men man kan si ting på en skånsom måte og være forståelsesfull for situasjonen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2008 at 9:38 am
Mener du, Sara, at du gjerne vil vite at din far masturberer mens han er på sykehjemmet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2008 at 10:46 am
Jeg behøver overhode ikke å få vite ALT. Og enkelte ganger bør pasient og pårørende skånes! Det har kommet veldig lite positivt ut av denne situasjonen som vi har opplevd sist uke…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2008 at 1:41 pm
Lurer på det samme… Dette er vel noe vi egentlig ikke vil vite om!
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2008 at 2:15 pm
Problemet med sykepleierutdanningen (i korte trekk) er at lærerne på sykepleierhøgskolene ikke selv har vært i jobb på sykehjem på lang tid, eller ikke jobbet på sykehjem selv overhode.
Da får lærerne en fjernhet til problemstillingen, som gjør dem ute av stand til å lære fra seg noe håndfast og praktisk nyttig i forhold til problematferd og relevant takling av dette.
Kompetanse kommer aldri av seg selv, og kompetanse vil alltid kreve budsjetter og avsatt tid, med kompetente undervisere.
2+2=4
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2008 at 2:50 pm
Det er skremmende at de som lærer bort ikke vet hva som foregår f.eks. på et sykehjem, ikke bare skremmende men skammelig!
Hva f*** skal til for at alle skal forstå dette?
Ønsker meg endring FØR jeg selv havner på sykehjem eller på en eller annen helseinstitusjon…
Må jo være friskere enn “normalt” for å tåle å være pleiende…
-logite
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2008 at 2:54 pm
Kan man kanskje anbefale aldri så lite “voksenopplæring” av de som skal jobbe på et slikt sted?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2008 at 6:42 pm
Tror vi fint kunne anbefale det og mere til for den saks skyld… Lurer på om de er en egen rase som har gått glipp av noen vesentlige ting gjennom oppveksten også! Det er nemlig mangler på sunn fornuft også…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 21st 2008 at 7:41 pm
Dersom din fars seksualitet går utover andre beboere, synes jeg det er helt riktig at det tas opp med dere pårørende. I et møte – ikke i gangen. Og på en skånsom måte.
Og de ansatte bør komme med løsningsforslag. Alle parter skal tas hensyn til. Både din far, de andre beboerne, dere og de andres pårørende.
Hvorvidt han har onanert eller ikke, må da være fullstendig uvesentlig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 21st 2008 at 8:04 pm
Der er vi helt enig, todama!
-logitesmil
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 27th 2008 at 11:01 pm
Les denne så ser du hvordan de som styrer helse norge ønsker å ha det….!!
http://www.vgb.no/599...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 27th 2008 at 11:17 pm
I mange tilfeller kan man si at helsepersonell mangler nok kunnskap om dette ja. Heldigvis ikke alle.
Da jeg gikk på vidreutdanning innen demens fikk vi en case der sexfiksering var et tema. Mange som jobbet innen dette viste seg å ha en holdning som gjorde meg rasende. Før jeg viste ordet av det hadde jeg krenket alle mine medstudenter.
Jeg må legge til at i mange utdannelser så er ikke dette et tema, etikk er kanskje heller ikke så aktuelt. Dessuten er mange som jobber innen dette uten noen formell utdannelse.
Det er ikke noe nytt fenomen at en beboer har en fiksering på seksualitet. Det er hvordan helsepersonell håndterer dette som er viktig. Klart man skal beskytte medbeboere men det klarer et godt kvalifisert personale uansett problemstilling.
Man skal ALDRI uroe pårørende med sånne ting uten at man har tenkt nøye gjennom hvordan man legger det fram, og må tenke gjennom hvorfor man legger det frem…kan de gjøre noe med det? Trenger de vite dette?
Jeg har jobbet med personer med en abnormal seksuell adferd i en årrekke. Dette kommer man utfor på lik linje med utagerende adferd og mye annet.
Og dette må man regne med å må håndtere som fagfolk og ikke uroe pårørende med.
Hadde jeg vært pårørende i en sånn sak ville jeg laget en scene i minst 7 akter over dette…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 27th 2008 at 11:24 pm
Dessuten handler det om en persons rett til privatliv. Ta hensyn til rettsikkerheten og integriteten til den enkelte.
De har like stort behov for personvern om ikke mer som alle andre. Jeg vil ikke at mine barn skal måtte forholde seg til min seksualitet når jeg blir gammel og ikke klarer å ta ansvar for meg selv.
Så uetisk at jeg blir rysta!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende